В Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України підготували і видали колективну монографію «Українська музична культура першої третини ХХ ст. у європейському контексті: нові погляди, матеріали» (головний редактор – академік НАН України Ганна Скрипник, відповідальний редактор – доктор мистецтвознавства Олена Немкович) у двох книгах (Київ, 2024. Кн. 1. 372 с.; Кн. 2. 272 с.).
Це видання продовжує багаторічні дослідження науковців відділу музикознавства та етномузикології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України у сфері музичного українознавства. Книга є частиною здійснюваної нині працівниками відділу серії розробок, присвяченої українській музичній культурі ХХ століття.
Праця репрезентує стратегічно важливий для всіх гуманітарних наук напрям дослідження − реактуалізацію української культурної спадщини. У роботі концептуально цілісно осмислено національну музичну культуру першої третини ХХ століття, розглянуто більшість складників її структури – оперний і балетний театр, різні жанри композиторської творчості, музичну освіту, музичне українознавство як базовий складник української музикознавчої науки, діяльність провідного на тодішній Наддніпрянщині осередку національної музичної культури – Товариства імені Миколи Леонтовича, творчий доробок музикознавців, малознаних для широкого загалу, або несправедливо репресованих і забутих діячів.
У всіх розділах монографії істотно переосмислено і значно доповнено дані з узагальнювальних музично-історичних праць попередніх десятиліть. Низка тематичних блоків є новою для робіт такого типу. Це, зокрема, музичне українознавство як міждисциплінарний науковий напрям, богослужбова музична традиція, дискографія української музики тощо. Завдяки цьому формуються відмінні від усталених уявлення про зміст тогочасної музичної культури.
Викладені в першому та послідовно проведені в усіх наступних розділах праці її концептуальні засади, пов’язані з цілісним баченням першої третини ХХ століття в історії української музичної культури, зумовили порушення низки проблем, які виводять у міждисциплінарний семіологічний простір. Вони стосуються специфіки проявів в українській музичній культурі рис перехідного періоду, взаємодії західного модернізму й національних традицій, «поліфонії» різноспрямованих світоглядних парадигм, наукових, філософських, естетико-стильових засад у 1920-х роках, формування українського музикознавства як науки в контексті міждисциплінарних українознавчих студій, насамперед у системі Всеукраїнської академії наук (нині це Національна академія наук України), тощо.
Напрацьовані у монографії джерельні дані, цілісний концептуальний погляд на музично-культурний процес зазначеного періоду, кореспондуючи з провідними напрямами досліджень у суміжних дисциплінах, водночас є оригінальним здобутком авторського колективу музикознавців, що доповнює новими даними українознавство як пріоритетний напрям сучасної української гуманітарної науки.
Видання представили науковій спільноті наприкінці 2024 року на заходах у Києві та Харкові.
Електронна версія монографії:
Автори праці
Працівники відділу музикознавства та етномузикології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України:
• завідувач відділу доктор мистецтвознавства Олена Немкович;
• старший науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Ольга Кушнірук;
• старший науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Валентина Кузик;
• старший науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Ірина Сікорська;
• науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Ірина Горбунова;
• науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Олеся Прилепа;
• науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Ірина Богданова-Дашак;
• науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Оксана Летичевська;
• науковий співробітник Антоніна Азарова.
Запрошені автори:
• Народний артист України, академік Національної академії мистецтв України Іван-Ярослав Гамкало;
• доктор мистецтвознавства, професор Марина Погребняк;
• доктор мистецтвознавства, професор Валерій Громченко.
За інформацією Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України