На сторінках свіжого номеру міжнародного громадсько-політичного тижневика «Дзеркало тижня» (Випуск №22-23, 15 – 21 червня 2019 року) вийшла стаття молодшого наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України кандидата економічних наук Наталії Назукової «Дошкільнята та їхня… зарплата».
На початку публікації її авторка наголошує, що впродовж останніх десятиліть питання забезпечення програмами раннього розвитку, догляду й освіти дітей постало на політичному порядку денному в усьому світі. Одна з головних причин — збільшення в робочій силі частки жінок, що зумовило зростання попиту на послугу догляду за дітьми дошкільного віку. Уряди країн підтримують і субсидують цю послугу з низки причин.
На прикладі Ірландії Н. Назукова показує, наскільки рівень залучення дітей до програм раннього розвитку залежить від обсягів підтримки з боку держави сімей з дітьми.
Натомість, дошкільна освіта в Україні нині не відповідає новому баченню та характеризується певними проблемами. Серед них учена виокремлює кілька.
По-перше, є диспропорції між потребою в закладах дошкільної освіти та капітальним будівництвом.
По-друге, в Україні у фінансуванні дошкільної освіти бракує коштів домогосподарств і приватних організацій.
По-третє, попри досягнення Україною рекомендованого ЮНЕСКО рівня фінансування дошкільної освіти у відсотковому вираженні до ВВП, фактичні обсяги фінансування на одного вихованця є критично низькими.
Н. Назукова зауважує, що, у першу чергу, вітчизняна система фінансування дошкільної освіти потребує оновлення:
— ресурсного — шляхом диверсифікації джерел фінансування дошкільної освіти із залученням приватного капіталу;
— структурного — зміна структури об’єктів фінансування з переважанням частки фінансування необоротного капіталу дасть змогу розвантажити заклади дошкільної освіти;
— обсягового — збільшення фінансування, що припадає на одного вихованця, дасть змогу підвищити якість дошкільної освіти;
— системного, що означає інтегрування дошкільної освіти в єдину програму розвитку сфери раннього дитинства;
— концептуального — нормативно-документальної формалізації статусу дошкільної освіти як найвагомішого компонента інвестування в ранній розвиток дітей та інформування суспільства про важливість заходів дошкільної освіти.
Докладно про це читайте у повній версії статті за посиланням: https://dt.ua/EDUCATION/doshkilnyata-ta-yihnya-zarplata-314537_.html