Президенту України П.О.Порошенку
Прем'єр-міністру України В.Б.Гройсману
Голові Верховної Ради України А.В.Парубію
Копії:
Секретарю Ради національної безпеки і оборони України О.В.Турчинову
Міністру освіти і науки України Л.М.Гриневич
В.о. голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти О.В.Співаковському
Директору Національного інституту стратегічних досліджень В.П.Горбуліну
Вельмишановний Петре Олексійовичу!
Вельмишановний Володимире Борисовичу!
Вельмишановний Андрію Володировичу!
Звертаємося до вас як вищих керівників нашої держави з дуже важливого, на наше переконання, приводу – змісту нещодавно запропонованого МОН України проекту програми з дисципліни «Фізика і астрономія» для 10-11 класів. Цей проект є абсолютно неприйнятним, що очевидно кожному працюючому вчителю і кожному фахівцю з фізики. Він, по суті, не розкриває предмет, а підміняє базову освіту випускників середньої школи "загальними поняттями", безсистемно вирваними із суцільної фізичної картини світу, як основи природничих знань і наукового світогляду.
Зауважимо, що існуючий курс фізики 10-11 класів після останнього «повернення» від 12-річної до 11-річної освіти вже виявився, на жаль, сильно перевантаженим. Нині ж пропонується додати до фізики ще й велику астрономічну складову. Таку зміну можна було б тільки вітати, якби вона супроводжувалася збільшенням навчального часу. Але на весь курс відводиться всього 2 години на тиждень. У цих умовах механічне приєднання астрономії до фізики тільки ускладнить вивчення обох дисциплін. В результаті фактично унеможливлюється повноцінне вивчення фізики не тільки на рівні стандарту (це вже було зроблено раніше), а й у профільному курсі.
Якби хтось свідомо ставив за мету занепад системи природничої освіти в нашій країні, то кращий шлях, ніж запровадження такої програми, він навряд чи знайшов би.
І це ще не все: запропонована програма має стати основою для ЗНО з фізики, що неминуче різко знизить його фаховий рівень. Останнє, в свою чергу, призведе то падіння якості знань абітурієнтів, що вступають до ВНЗ на спеціальності природничо-наукового та інженерно-технічного спрямування і відповідного зниження кваліфікації таких фахівців. А це вже складає пряму загрозу перспективі високотехнологічного розвитку України та її національній безпеці.
Водночас, нам твердять, що потреби вказаних спеціальностей ВНЗ забезпечуватимуться за рахунок профільних шкіл. Проте наразі кількість шкіл відповідного профілю в десятки разів менша за потребу. І знищення існуючої системи підготовки школярів з фізики до реального створення достатньої кількості профільних шкіл (яке, відповідно до проекту "Нова школа", розробленому за участю МОН України, заплановане на 2023-2025 рр.) неминуче призведе до зазначених вище загрозливих наслідків.
Ми впевнені, що таке «реформування» змісту фізичної освіти у 10-11 класах потрібно зупинити та повернутися до серйозного професійного обговорення нової програми – особливо тепер, коли Верховна Рада України приступила до роботи над новим Законом про освіту.
Перший віце-президент Національної академії наук України,
лауреат Державних премій України та СРСР, академік НАН України,
заслужений діяч науки і техніки України, доктор фіз.-мат. наук, професор
А.Г.Наумовець
Академік-секретар Відділення фізики і астрономії НАН України,
лауреат Державних премій України, академік НАН України,
заслужений діяч науки і техніки України, доктор фіз.-мат. наук, професор
В.М.Локтєв
Президент Української астрономічної асоціації,
лауреат Державних премій України та СРСР, академік НАН України,
заслужений діяч науки і техніки України, доктор фіз.-мат. наук, професор
Я.С.Яцків
Президент Українського фізичного товариства,
заслужений діяч науки і техніки України, доктор фіз.-мат. наук, професор
І.О.Анісімов
Учитель фізики Природничо-наукового ліцею №145 м. Києва,
заслужений учитель України
О.Г.Розенвайн